Tuesday, July 7, 2009

Bila nak start pam susu semasa pantang

Do copy and paste dari SI

Re: Bila nak start perah susu masa dlm pantang?
1. Masa dalam pantang, bila you all biasanya start perah susu utk dibuat stock? 2 minggu lepas bersalin ke?

-- saya start pam susu seminggu pas bersalin.. ekceli dah start pam lps bersalin tp time tu pakai pam pureen yg menyakitkan.. so tak jd pam even breast dah bengkak.. pas2 hubby belikan spectra.. alhamdulillah.. saya dpt kumpul lbh kurang 300 cup dadih time naik keje.. wajib pakai deep freezer.. sbb petiais 2 pintu + petiais 1 pintu tak dpt memenuhi stok ebm ku..


2. Berapa kali perah dalam sehari, dan setiap berapa jam? Yang saya baca dalam si.com ni, ibu2 kat sini biasanya start pump lepas baby menyusu to tell the body to produce more. Ada lagi ke susu masa lepas baby menyusu tu? Maksudnya kalau baby menyusu 2 jam sekali, 2 jam sekali lah kita perah susu ya?

-- brp kali tu terserah.. tp sebaiknya tiap kali bb lps menyusu then pam.. tujuan nak pastikan breast kosong.. so next feeding bb akan dpt fresh breastmilk.. sy dl pam 2 jam skali so dlm masa 24 jam tu saya pam 12 kali sbb izzati kurang menyusu.. so kene pam utk kosongkan breast..

3. Let say perahan pertama dapat sikit je (sebab perah lepas baby menyusu), then kita simpan dalam fridge hasil perahan tu (bukan frozen). Boleh tak masa perahan kedua kita campurkan dgn perahan pertama tu untuk cukupkan amount yang secukupnya utk satu penyususan (cthnya nak cukupkan 4 oz)?

-- bole.. dgn syarat suhu sama dan tarikh sama.. means masukkan ebm pertama kat bhgn bawah petiais.. ebm kedua lak masukkan gak kat bhgn bawah petiais.. agak² dah suhu sama.. so campur la.. then frozen kan.. tarikh kene sama tau..

4. Bila kat office nanti, contohnya saya boleh pump susu 3 kali sehari kat office. Breastshield yg saya guna tu, kalau saya tak sempat basuh dan sterilize tapi saya masukkan dlm fridge office, then boleh tak saya guna semula masa pump kali ke 2 & ke 3? Saya terfikir yg sisa2 susu kat breastshield tu bukannya basi kalau kita simpan dalam fridge. Boleh tak ya? Ini case kalau tak sempat nak basuh lah benda2 alah tu semua. Maklumlah curi2 masa nak pump susu…

-- saya lbh prefer basuh sebaik je lps pam.. saya tak sterilize.. just basuh then lalukan air panas.. tp kalo tak de air panas just basuh je la.. saya nak tekankan kat sini je la.. time masuk keje.. saya maklumkan kat bos.. even dia lelaki + cina + bujang.. saya exclusive breastfeed anak.. so saya akan amik masa utk pam susu.. tp saya tak curi masa.. saya tak anggap saya curi masa.. saya ganti masa tu dgn blk lmbt skit.. saya pam susu 3 kali kat opis.. kol 10, 1 , 5.. so saya just amik masa dlm 15 mnt je.. time kol 1 tu rehat.. time kol 5 tu dah waktu balik.. so takde la curi masa.. blk lps 515..

No comments:

Post a Comment