Friday, July 31, 2009

Petua Bayi Demam

2 Petua mudah merawat bayi yang demam.

Bayi yang demam atau kurang sihat pasti meragam dan anda juga pasti tidak dapat berehat dengan secukupnya. Jangan anda ambil mudah kerana jika panas badan terlalu tinggi, bayi anda mungkin akan terkena sawan. Anda boleh mencuba petua ini sementara anda dapatkan rawatan di hospital atau anda boleh melakukannya sebagai ikhtiar.

1.Mengurangkan panas badan dengan air asam jawa.

Caranya ambil sebuku asam jawa, ramas dengan sedikit air. Setelah pekat,sapukan air ramasan asam jawa tersebut pada ubun-ubun dan seluruh kepala. Biarkan sehingga lumuran tadi kering di kepala.Anda akan dapati , panas badan bayi anda akan berkurangan. Buat beberapa kali dalam sehari.

2.Mengurangkan panas badan dengan beras pulut.

Petua ini di ajar oleh ibu mertua saya ketika anak saya yang ke empat telah masuk minggu ke dua tidak sembuh. Caranya ambil segengam beras pulut dan di goreng tanpa minyak seperti anda membuat kerisik. Goreng sehingga beras pulut tadi berwarna kekuningan.

Setelah itu ambil sedikit beras pulut yang telah di goreng tadi dan di campurkan dengan secawan air panas. Tunggu air tadi suam dan di tapis.Bolehlah beri bayi anda minum air tersebut. Lebihan beras tadi boleh di buat mandi dengan mencampurkannya ke dalam air panas dan di buat mandian. Insyaalh panas badan bayi anda pasti akan berkurangan.

Semuga bayi anda cepat sembuh,




demam panas diikuti dengan ‘demam-tarik’. Pengalaman yang agak mencemaskan. Maklumlah 1st time. Suhu badan semasa di hospital adalah 38′C. Terus pembantu perubatan memindahkannya ke wad pediatrik.

Air dimasukkan ke dalam badan (intravenous fluid drip), bagi baby sudah tentu sukar! Cecair perlu dimasukkan terus ke dalam badan kerana chacha kurang selera untuk minum susu dan cirit - birit.

Setelah diberi penerangan oleh Doktor di wad pediatrik, demam panas sehingga bayi dalam keadaan separa sedar (sawan) adalah perkara yang normal iaitu badan melawan penyakit. Demam hingga berlaku sawan tarik biasanya berlaku pada kanak- kanak dari 6 bulan hingga 6 tahun. Ada banyak kepercayaan bahawa sawan tarik boleh menyebabkan kanak - kanak menjadi cacat otak atau lemah daya ingatan. Tetapi ia sebenarnya tidak begitu sama sekali. Malah pendapat menyiram anak dengan air juga adalah tidak tepat sama sekali malah membahayakan si kecil.

# Bagi ibu bapa yang tidak pernah berdepan masalah ini, sawan demam ada beberapa tanda iaitu:

# Anak biasanya hilang kesedaran.

# Otot menjadi tegang atau mengalami kejutan (tersentak-sentak).

# Muka anak bertukar menjadi merah atau biru.

# Serangan sawan ini boleh berlanjutan beberapa minit.

# Apabila serangan sawan berhenti anak akan sedar kembali, tetapi terus tidur.

Maka untuk ibu - ibu yang anak mereka menghidapi demam panas, jangan terlalu risau kerana ianya adalah normal dan tiada kaitan dengan epilepsi. Lagi info mengenai sawan demam panas disini.

2 comments: